העשרת השפה באמצעות ספרים

שבוע הספר 2017

שבוע הספר 2017שבוע הספר העברי שחל החודש הוא ממש חג עבורי. למרות התנודות בשוק הספרים, אין ספק כי תרומתם של ספרי הילדים להתפתחות השפה חיונית גם לדור הצעיר והדיגיטלי.

לקראת שבוע הספר העברי, רציתי לציין ארבעה ספרי ילדים שמתאימים לפעוטות המתחילים להרחיב את אוצר המלים, ולהתבטא בצירופים ומשפטים קצרים.

בטווח הגילאים של שנה וחצי עד שנתיים אנו רואים רכישה מואצת של מלים חדשות, לרוב שמות עצם. במקביל הילד מאריך את המבעים, אשר הופכים לצירופים של שתי מלים ("זה בית", "אבא בוא", "כדור נפל" ועוד) ומשפטים פשוטים בני שלוש-ארבע מלים.

קריאת ספרים משותפת – חוויה רב חושית

קריאת ספרים משותפת עם הקטנטנים מומלצת מגיל ינקות, ויתרונותיה גדלים עם גיל הילד. הקריאה מאפשרת להורה ולילד זמן איכות שקט יחד. הילד נהנה מחוויה רב חושית – חיבוק ההורה, דפדוף בספר, התבוננות בספר ושמיעת קולו של ההורה.

מעבר לכך, לקריאה בשמות הפריטים והדמויות, לתיאור המתרחש בתמונה ולהקראת הטקסט, חשיבות רבה להתפתחות השפה של הילד.

הרחבה של אוצר הפעלים

בחרתי לציין ארבעה ספרים של סופרות ילדים קלאסיות, שכולם מאוירים נפלא ומודפסים בפורמט של דפי קרטון קשיחים:

שבוע הספר 2017

  • בבית שלי
    מיריק שניר, איור: צופיה לנגר, הוצאת יסוד
  • רצתי, רצתי ונפלתי
    פניה ברגשטיין, איור: גיל-לי אלון קוריאל, הוצאת הקיבוץ המאוחד
  • למי בלון למי דובון
    דינה דז'טלובסקי, צילומים: אברהם חי, הוצאת ספרית פועלים
  • כפות הרגליים שלי יחפות
    עדנה קרמר, איור: תמר נהיר-ינאי, הוצאת הקיבוץ המאוחד

מבחינה שפתית, הספרים הללו מאפשרים הרחבה של אוצר הפעלים, החשוב מאוד ליכולת בניית המשפט. תחילה, ניתן להתבונן בספר ולציין את שמות החפצים, המקומות והדמויות. בהמשך ניתן להדגיש את הפעולות של הדמויות. מומלץ לתאר את התמונה במשפט פשוט כמו: "הילדה מתנדנדת בנדנדה", "החתול שפך את החלב", "הילדים שוחים בבריכה". כמובן שניתן גם לקרוא את הטקסטים, שהם שירים קצרים עם חרוזים.

"עוד פעם"

ילדים אוהבים לרוב לחזור לאותו ספר שוב ושוב, מה שמאפשר להורה לתת דגם שפתי, לאפשר לילד חיקוי של מילים או השלמת משפטים ובהמשך לתאר ("לספר") בעצמו.

לצד התרומה המשמעותית להתפתחות השפה – החשיפה לחוויה הרב חושית עם ההורה והספר מחזקת גם את התפתחות הרגשית.

 

שיהיה לנו שבוע הספר שמח 🙂